4 fases van zelfstandig werken

4 fases van zelfstandig werken

Vier fases van zelfstandig werken:

Voorwaarden hiervoor zijn:
1. Kunnen kiezen m.b.t. wat en hoe (volgorde)
2. Werk structureren
3. Tijdsbesef (eventueel met behulp van een timer)
4. Verantwoordelijkheid voor eigen leef- en werkklimaat in de groep
5. Samenwerken en helpen
6. Zelfredzaamheid bij oplossen problemen. Uitstellen hulpvraag
7. Zelfstandig omgaan met hulpmiddelen en bronnen
8. Zelf kunnen vinden en opruimen (voordat je iets anders gaat doen)
 
 
  1. Basisschool Gouda
  2. Primair onderwijs Gouda
  3. Basisonderwijs Gouda
  4. Basisscholen in Gouda
  5. Elementary school Gouda
  6. School voor basisonderwijs in Gouda
  7. Beste basisschool in Gouda
  8. Gouda school voor kinderen
  9. Basisonderwijs voor kinderen in Gouda
  10. Gouda lagere school.
  1. Basisschool Gouda
  2. Groene school Gouda
  3. Duurzame school Gouda
  4. Kindvriendelijke school Gouda
  5. OBS Het Groene Eiland
  6. Innovatieve school Gouda
  7. Toekomstgerichte school Gouda
  8. Buitenschoolse activiteiten Gouda
  9. Kwalitatief onderwijs Gouda
  10. School met aandacht voor natuur Gouda
  11. moestuinieren
  12. afvalvrije school
  13. milieu
  14. toekomstbestendig onderwijs
  15.  
1. zelf werken
a. korte gesloten opdrachten
b. beperkte taken in omvang en tijd
c. een antwoord is mogelijk
d. stamgroepsleider stuurt en corrigeert
e. uitvoeren van opdracht en toetsen van opdracht
2. zelfstandig werken
a. gesloten opdrachten die over langere tijd worden uitgevoerd
b. oplossingen en antwoorden eenduidig
c. gericht met name op inhoud en kennis: afmaken van werk
d. stamgroepsleider bepaalt inhoud, werkwijzen: sturend
e. kinderen kunnen beperkt plannen
f. opbrengst wordt getoetst
3. zelfstandig leren
a. vaststaande doelen uit methode of door groepsleider
b. redelijke taken die te overzien zijn
c. gericht op proces en leeropbrengst: toetsbaar
d. toepasbaarheid geleerde
e. kinderen kunnen plannen en aanpak bepalen
f. stamgroepsleider begeleidt kind / leren van en met elkaar
4. zelfverantwoordelijk leren
a. dit wil ik leren
b. grote taak en tijdspanne
c. leren werken met meerdere uitkomsten
d. toepasbaarheid geleerde
e. stamgroepsleider is coach
f. reflecteren op eindresultaat en proces (kan ook al in de andere fases)